Klantcase Monuta

Monuta is met 700 medewerkers op meer dan 100 locaties één van de grootste uitvaartorganisaties van Nederland. Een uitvaart verzorgen is prachtig en dankbaar werk, maar mentaal is het niet altijd even gemakkelijk. De bedrijfsmaatschappelijk werkers (bmw’ers) van Gimd zijn landelijk inzetbaar om snel te helpen. Bij uitval, maar ook preventief. ‘Ze weten wat er speelt, en dat is heel waardevol.’

Samenwerking nieuw leven ingeblazen

Gimd en Monuta zijn sinds 2007 aan elkaar verbonden. Toch was de samenwerking door de jaren heen wat verwaterd. Manager HRM Daphne Beerepoot besloot daar een paar jaar geleden iets aan te doen. Samen met haar collega Mariska Tichelaar (adviseur Arbeid en Vitaliteit) zocht ze contact met Gimd: ‘We hebben beiden vanuit onze vorige werkgevers goede ervaringen met de mensen van Gimd. Een van onze aandachtspunten was hoe het bedrijfsmaatschappelijk werk was ingericht en waar dit nog kon verbeteren. Het inzetten van een partner is dan een mogelijkheid.’

Hogere werkdruk

Medewerkers van Monuta zorgen graag voor anderen, vertelt Tichelaar. ‘Onze medewerkers zijn heel loyaal en hebben veel inlevingsvermogen. Het uitvaartvak is mentaal best pittig. Dat was het al, nu met de recente ontwikkelingen zeker. Onze mensen worden geconfronteerd met veel emoties. Doordat ons speelveld snel verandert, krijgen we ook te maken met hogere werkdruk. Dat zorgt bij collega’s soms voor stress. Wanneer er naast het werk ook privé nog zorgen voor een ander bij komen, dan wordt het soms teveel.’

Snel schakelen

Het voordeel van de vaste bedrijfsmaatschappelijk werker is dat diegene weet wat er speelt in de organisatie. En snel kan schakelen. ‘Onze bedrijfsmaatschappelijk werker van Gimd, Janine Dijkman, denkt mee over maatwerk. En acteert op actuele ontwikkelingen. Dat komt ook doordat zij regelmatig contact heeft met ons en de bedrijfsarts. We hebben direct na een aanmelding contact met elkaar. Daarna schakelt Janine regionaal een collega van Gimd in. Het scheelt dat Gimd een groot netwerk met landelijke dekking heeft, zo is er altijd direct een professional beschikbaar.’

Basis op orde

Beerepoot: ‘Veilig en gezond werken is een belangrijk thema in onze branche. De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. We hebben onze risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) geactualiseerd. En geven meer aandacht aan het terugbrengen en begeleiden van stressgerelateerde klachten. Verder onderzoeken we ook hoe we bedrijfsmaatschappelijk werk meer preventief in kunnen zetten. Zo hebben we met ons HR-team een workshop mentale veerkracht van Gimd gevolgd.’

‘Mentale veerkracht wil zeggen dat we veranderingen om ons heen herkennen, momenten van reflectie hebben over ons eigen gedrag en vervolgens ons gedrag afstemmen op de situatie. We denken er nu over om deze workshop ook aan te bieden aan andere teams.’

Typisch Monuta: enorme betrokkenheid

Gezond en veilig werken staat dus duidelijker bij Monuta op de kaart. Tichelaar: ‘We zetten zoveel mogelijk in op eigen regie bij medewerkers. Preventief werken aan vitaliteit, op tijd aangeven als het even wat minder gaat. Onze medewerkers zijn enorm betrokken en zelfstandig, maar gaan daardoor soms ook over hun eigen grenzen heen. Ze werken vaak vanuit huis of zijn onderweg. Dat maakt het lastiger voor collega’s om signalen op te vangen.’

Webinar over gezond en veilig werken

Hoe zorg je preventief voor een gezonde werkomgeving? Dat doet Monuta bijvoorbeeld door een uitgebreid inwerktraject. Verder zetten ze preventiemedewerkers en collega’s van het BOT-team (Bedrijfsopvang Teams) in het geval van ingrijpende gebeurtenissen. Ook is er afgelopen jaar een webinar uitgezonden over gezond en veilig werken. Medewerkers konden via intranet inloggen om deze uitzending te volgen of later terug te kijken. Veel teams hebben samen gekeken en de reacties waren positief.

Het gesprek met Daphne Beerepoot en Mariska Tichelaar vond plaats begin maart 2020.

Overdag tussen 8.30 - 17.00 uur 088 - 800 85 00

088 - 800 85 00 | info@Gimd.nl