Bedrijfsmaatschappelijk werk

Bedrijfsmaatschappelijk werk: daar wordt iedereen beter van
Wanneer medewerkers lekker in hun vel zitten, geven ze het beste van zichzelf. Maar het kan voorkomen dat op het werk of privé situaties ontstaan, die het functioneren nadelig beïnvloeden. Dan is het goed om een bedrijfsmaatschappelijk werker in te schakelen. En daarvoor kunt u bij ons terecht.

Wat houdt bedrijfsmaatschappelijk werk in?
Bij bedrijfsmaatschappelijk werk moet u denken aan zaken als:

  • psychosociale hulpverlening;
  • consultatie;
  • signaleren van problemen en misstanden;
  • het geven van informatie en advies;
  • ziekteverzuim;
  • begeleiding en advies bij arbeidsverhoudingen.

Hoe werkt het in de praktijk?
Als een leidinggevende signalen opvangt van dreigend verzuim, kan hij of zij de werknemer doorverwijzen. Ook de HR-afdeling kan dit doen. Als er al sprake is van verzuim, kan ook de bedrijfsarts de hulp inroepen van de bedrijfsmaatschappelijk werker. Die brengt vervolgens de problematiek in kaart en maakt een stappenplan, dat is gericht op het leren omgaan met de problemen én het oplossen daarvan. Onze professionals kunnen zowel preventief als curatief worden ingezet. Doordat ze bij het bedrijf worden gedetacheerd, zijn korte lijnen met leidinggevenden en bedrijfsarts gezekerd.

Wat levert het op?
Voor de medewerker kan bedrijfsmaatschappelijk werk het volgende opleveren:

  • meer werkplezier krijgen;
  • gemotiveerder worden;
  • het onderhouden van betere contacten;
  • persoonlijke effectiviteit vergroten;
  • meer zelfvertrouwen krijgen;
  • ontwikkelingsmogelijkheden ontdekken of vergroten.

Voor de organisatie betekent het:

  • meer rendement;
  • continuïteit;
  • minder verzuim;
  • minder lasten;
  • een betere werksfeer;
  • kwaliteit van het werk wordt geconsolideerd of verbeterd;
  • werknemers binden aan het bedrijf.
Overdag tussen 8.30 - 17.30 uur 088 - 800 85 00

088 - 800 85 00 | info@gimd.nl