Tips voor een sociaal veilige kerst (of nieuwjaars)borrel

In de maanden december en januari organiseren veel werkgevers een kerst- of nieuwjaarsborrel voor hun personeel. Heel gezellig zo vinden de meeste medewerkers. Voor sommige werkgevers zorgt het echter voor jaarlijks terugkerende kopzorgen. Want hoe zorgen ze ervoor dat Jan zich dit jaar een keertje wél gedraagt tegen Mo en dat afdelingsmanager Merel niet wéér half ontkleed op de tafel van de kantine danst of probeert de stagiair te zoenen.

In dit artikel 5 tips voor een sociaal veilige kerstborrel, waarbij iedereen zich welkom en veilig voelt maar er ook nog een gezellige sfeer hangt. En als er zich dan toch nog een vervelend incident voordoet tijdens de borrel? Twee manieren om hier als collega of werkgever zo goed mogelijk mee om te gaan.

Duidelijke Communicatie:

Informeer de medewerkers vooraf over de verwachtingen met betrekking tot gedrag tijdens de borrel. Communiceer dat respect en inclusiviteit essentieel zijn voor een positieve sfeer. Zorg voor een veilig, prettig en toegankelijke locatie. Maak het gezellig met kerstversiering en leuke muziek.

Alcoholbewustzijn:

Vermijd situaties die mogelijk ongemakkelijk kunnen zijn, zoals te veel alcoholconsumptie. Als er wél alcohol wordt geserveerd, zorg dan ook voor voldoende alternatieven en alcoholvrije opties. Creëer bewustzijn rondom verantwoord alcoholgebruik “Laten we het gezellig houden met elkaar!” en voorkom dat alcohol een bron van ongemak wordt.

Geef Ruimte voor Individuele Voorkeuren:

Niet iedereen is even enthousiast over sociale evenementen. Respecteer individuele voorkeuren en moedig aanwezigheid aan op een manier die voor alle medewerkers comfortabel is. Rustig aan een tafel zitten en toekijken op de feestvreugde mag er ook zijn. Net als wat later aansluiten of eerder vertrekken.

Aandacht voor Voedselvoorkeuren en Allergieën:

Houd rekening met verschillende dieetwensen, voedselallergieën en culturele overtuigingen bij het verzorgen van de hapjes. Dit zorgt ervoor dat iedereen kan genieten van het eten.

Follow-up:

Na de kerstborrel, stuur je de aanwezigen een bedankje en informeer je naar feedback. Dit toont betrokkenheid en laat zien dat je bereid bent om te leren en het volgende jaar de kerstborrel nog weer leuker en beter te maken.

Tips en adviezen; calling out & calling in

En als er zich dan toch een incident voordoet dan zijn er verschillende manieren om in te grijpen. Allereerst heb je wat calling out wordt genoemd. Daarmee benoem je het ongewenste gedrag gelijk door middel van een soort van lik op stuk beleid. Hiervoor moet je als omstander moedig zijn, het is een daad van openlijk de aandacht vestigen op gedrag dat in strijd is met de waarden van een veilige en inclusieve werkomgeving. Je doet het door de directe confrontatie aan te gaan of door het slachtoffer te ondersteunen.

Zo is het wel genoeg.

Directe Confrontatie

Als iemand ongepast gedrag vertoont, kan calling out plaatsvinden door de persoon direct te confronteren en het gedrag aan te kaarten. Dit kan in de vorm van een assertieve opmerking zijn waarin de betreffende persoon wordt gewezen op het ongepaste karakter van hun gedrag. Wanneer Jan Mo voor de zoveelste keer onheus bejegend omtrent zijn politieke voorkeur, kan het passend zijn om daar in alle openbaarheid duidelijk over te zijn “Jan, zo is het wel genoeg.”

Ondersteuning

Calling out kan ook plaatsvinden door degenen die getuige zijn van ongewenst gedrag te ondersteunen en het slachtoffer aan te moedigen om zich uit te spreken. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je het eens bent met de overtuiging van Mo. Door dit aan te kaarten en bewust uit te dragen help je Mo bij het opkomen voor zichzelf. Dit draagt bij aan het creëren van een ondersteunende gemeenschap. Als slachtoffer van ongewenst gedrag sta je er niet alleen voor.

Calling in

Als omstander kun je ongewenst gedrag tijdens de kerstborrel ook benaderen met meer begrip en mededogen. In plaats van de directe confrontatie of publieke veroordeling, kies je voor de persoonlijke aanpak. Dit noemen we calling in. Dat doe je door op een rustig moment het gesprek aan te gaan. Haal Merel van de tafel in de kantine af en neem haar mee naar een rustiger hoekje. “Het is inderdaad heel gezellig Merel. Maar doe geen dingen waar je later spijt van krijgt. Kom laten we samen een colaatje gaan drinken.”

Privé

In plaats van direct in het openbaar te reageren, kies je er dan voor om een privégesprek aan te gaan met de persoon die betrokken is bij het ongewenste gedrag. In dit voorbeeld is het Merel. Een privégesprek biedt een meer vertrouwelijke setting waarin je je zorgen kunt delen. Bij calling in is het van belang om empathie te tonen. Benadruk dat je bezorgd bent over het gedrag en niet per se over de persoon zelf. Bied ondersteuning aan de persoon in kwestie om hun gedrag te veranderen. Dit kan inhouden dat je hen aanmoedigt om bewustwording te vergroten of hen wijst op beschikbare bronnen voor zelfverbetering.

Kortom, een cultuur van respect. Oók tijdens de kerst (of nieuwjaars) borrel!

Het is belangrijk op te merken dat calling out en calling in pas effectief kan worden ingezet wanneer het gebeurt met respect voor de ander en gericht is op het bevorderen van een veilige en inclusieve omgeving. Het doel is niet om te beschuldigen, maar eerder om bewustzijn te creëren, verandering te stimuleren en een cultuur van respect te bevorderen. Dan wordt het niet alleen gezellig op de kerstborrel maar blijft het ook fijn samenwerken op de werkvloer.