Twee generaties bedrijfsmaatschappelijk werk; maak kennis met Liesbeth en Maaike!

In dit artikel vertellen twee professionals van Gimd over hun keuze voor het beroep van bedrijfsmaatschappelijk werker en de B (van bedrijf) in bedrijfsmaatschappelijk werk. Aan het woord komen Liesbeth Helbing en Maaike Bloem. Maaike is met haar 27 jaar één van de jongste bedrijfsmaatschappelijk werkers en Liesbeth is 60-plus en zit al heel veel langer in het vak.

Waarom bedrijfsmaatschappelijk werk?

Liesbeth: “Op mijn 26e ben ik in het bedrijfsmaatschappelijk werk terechtgekomen. Na mijn opleiding Hbo Maatschappelijk Werk ben ik gaan werken bij de Sociale dienst, maar dat beviel me helemaal niet. Toen ging ik aan de slag bij de gemeente Amsterdam, als bedrijfsmaatschappelijk werker. Het begin van een goed huwelijk, want anders hou je het niet zo lang uit. Ik zit inmiddels al 37 jaar in het vak, waarvan ik dit jaar precies 25 jaar voor Gimd werk! Mijn werk is enorm veelzijdig en afwisselend, geen dag is hetzelfde. Daarom doe ik mijn werk nog steeds met zoveel plezier. Inmiddels heb ik voor 14 grote bedrijven langdurig gewerkt en voor heel veel meer (kleinere) bedrijven korter gewerkt of eenmalige aanmeldingen opgepakt. Je kunt niet zeggen dat ik vastgeroest ben. Ik moet er niet aan denken dat ik van mijn wieg tot mijn graf vastzit op dezelfde plek en dat er nooit iets verandert. Daar ben ik het type niet voor.”

Ik hoor vaak dat ze het wel heel fijn vinden om het gezichtspunt en de input van mijn generatie te horen. (Maaike)

Maaike: “Ik heb Hbo Maatschappelijk werk & Dienstverlening gestudeerd. Toen ik bij Gimd begonnen ben, was dat mijn eerste kennismaking met bedrijfsmaatschappelijk werk. Het is fantastisch mooi werk vind ik. Ik zit er nu iets langer dan een jaar en ik ben super enthousiast. Ik vind het heel leuk om te horen van Liesbeth dat zij nog steeds na al die jaren het werk als een goed huwelijk ziet. En dan denk ik, wat heerlijk, daar doe ik het ook voor. Zelf kom ik uit Overijssel, een iets andere regio dan Amsterdam waar Liesbeth woont. In het begin was ik wel een beetje zoekende, wat is mijn rol als bedrijfsmaatschappelijk werker en wat komt er allemaal op mijn pad. En ja, ik ben jong, maar ik kan echt wel wat hoor! Natuurlijk neem ik een andere soort bagage mee dan de oudere generatie. Zoals Liesbeth, zij neemt weer heel veel ervaring mee. Dat zijn voordelen die we moeten benutten.”

Wat betekent de B van Bedrijfsmaatschappelijk werk?

Liesbeth: “De bedrijfskant betekent dat je werkt in opdracht van een bedrijf, onze broodheren huren ons in. Die hebben er belang omdat wij minder goed functionerende medewerkers helpen om weer beter te gaan functioneren, om hun inzetbaarheid te vergroten. Wij hebben dus als bedrijfsmaatschappelijk werkers contact met de medewerker. Maar er is altijd die derde partij, het bedrijf. Met die derde partij is het essentieel om een goede werkrelatie te hebben. Je kunt niet zonder. Dus wat wij ook echt doen, is contacten leggen in het bedrijf om snel te weten waar de oplossingen te vinden zijn. Je kunt dan ook sneller handelen als dat nodig is. Hoe zie jij dat Maaike?”

Maaike: “Door de B in bedrijfsmaatschappelijk werk is het anders dan algemeen maatschappelijk werk. Soms is het een beetje laveren tussen die drie partijen Je kunt niet altijd alles zeggen en je wilt zowel de relatie met de medewerker als het bedrijf goed houden. Dat betekent dat je het DNA van het bedrijf snapt en dat je bij wijze van spreken in de haarvaten gaat zitten.”

Liesbeth: “Belangrijk is dat je niet wordt gezien als een verlengstuk van de werkgever, maar dat je er daadwerkelijk bent voor de medewerker. Dat maakt veel uit of medewerkers met problemen bij je gaan komen of je vermijden omdat ze niet durven of niet willen. Te vaak worden wij pas ingezet als er al sprake is van uitval. Dan moet iemand eerst weer terugkomen in het werk voordat de problemen worden aangepakt. Inzetten op preventie en ervoor zorgen dat niemand uitvalt, is vele malen beter.”

Wij ondersteunen het bedrijf ook door leidinggevenden een spiegel voor te houden. (Liesbeth)

Maaike: “We zijn externen en geen onderdeel van het bedrijf, we hebben vanuit ons beroep een geheimhoudingsplicht. Ik merk wel dat dat vaak voor veel medewerkers al een soort verademing is. Het helpt dat ze praten met iemand die niet van het bedrijf is en door vanaf het begin mijn positie te kaderen en mijn rol uit te leggen. Dit kan je van mij verwachten en dat niet.”

Liesbeth: “Wij ondersteunen het bedrijf ook door leidinggevenden een spiegel voor te houden. Soms hebben leidinggevenden verwachtingen die niet realistisch zijn. Gelukkig hebben wij geleerd om hierin te balanceren en een soort van ‘fingerspitzengefühl’ ontwikkeld. Hiervoor is politiek inzicht in bedrijven, organisatiesensitiviteit en inzicht in bedrijfsprocessen essentieel. Je moet aanvoelen wat wel en wat niet kan in dit bedrijf en hoe mensen hier met elkaar communiceren. Als bedrijfsmaatschappelijk werker is het belangrijk om je rol zuiver en integer te houden. Op die manier lever je de meeste toegevoegde waarde voor zowel het bedrijf als de medewerkers.”

Maaike: “We zien een duidelijke verschuiving in de problematiek die we tegenkomen in bedrijven. Door de toenemende vergrijzing nemen de mantelzorgtaken bij medewerkers toe, vooral nu de toegang tot de GGZ moeilijker is geworden en bejaardentehuizen zijn afgeschaft. Veel medewerkers dreigen klem te komen zitten en problemen met de werk-privé balans nemen merkbaar toe, wat ook een teken is van deze tijd. Mensen zijn over het algemeen veel actiever geworden. Vroeger lag de nadruk van het levensfasebeleid voornamelijk op oudere medewerkers die het tempo niet meer konden bijhouden, maar dat is verschoven. Tegenwoordig zien we veel meer jonge mensen tussen de twintig en veertig jaar in de spreekkamer. De werkdruk in bedrijven is aanzienlijk toegenomen, terwijl ook de maatschappelijke druk op jonge medewerkers enorm is. Ze moeten van zichzelf succesvol zijn, een carrière maken, een gezin stichten, een huis kopen, kortom aan veel verwachtingen vanuit hun omgeving voldoen. En dit houdt niet op. Ook de druk van sociale media is voor velen moeilijk te weerstaan. Het is mooi om te zien dat er bedrijven zijn die hier rekening mee houden en het levensfasebeleid ook afstemmen op de jongere generatie.”

Liesbeth: “De B van Bedrijfsmaatschappelijk werk is een hele grote B. Als bedrijfsmaatschappelijk werkers kennen wij de ins en outs van bedrijven en begrijpen welke belangen er spelen. Het is ons vak, we zijn ervoor opgeleid en hebben de ervaring. Maak daar dus gebruik van!”

Dit artikel werd geschreven door Binus Dieperink en is onderdeel van de campagne De B is van Bedrijfsmaatschappelijk werk, waarbij Gimd extra aandacht besteedt aan de meerwaarde van bedrijfsmaatschappelijk werk en kennis deelt over haar expertise.