Laden...

Workshop medewerkers met schulden

Workshop medewerkers met schulden

Medewerkers met schulden

Steeds meer medewerkers krijgen te maken met (dreigende) financiële problemen. Hoe leer je signalen herkennen, bespreekbaar maken en aan te pakken?

Wanneer je medewerker te maken krijgt met geldzorgen, is dat ontzettend stressvol. Het heeft impact op veel aspecten van zijn leven, waaronder invloed op het werk. Dus de financiële problemen van je medewerker, raken je ook als werkgever.

Geldzorgen kunnen leiden tot verminderde werkprestaties, brengen een verhoogde uitvals- en frauderisico’s met zich mee evenals aanzienlijke administratieve kosten. Daarom is het zaak (dreigende) financiële problemen bij je medewerkers snel te herkennen, bespreekbaar te maken en aan te pakken. Deze workshop is bedoeld voor leidinggevenden, HRM-medewerkers en hulpverleners in bedrijven die te maken hebben met medewerkers met (dreigende) financiële problemen en schulden.

Het doel van de workshop is het vroegtijdig signaleren van financiële problemen bij de medewerker en deze te begeleiden, zodat uitval wordt voorkomen.

Inhoud van de workshop

  • de effecten van schulden op medewerkers
  • het vroegtijdig signaleren van schulden bij medewerkers
  • hoe bespreek je financiële problemen
  • hoe handel je bij loonbeslag
  • welke soorten schulden zijn er
  • wat betekent schuldsanering voor werkgever en medewerker
  • hoe handel je bij invorderen rijbewijs, ontruiming woning, afsluiting gas/water/licht
  • hoe kan de medewerker het beste omgaan met aanmaningen
  • wanneer maak je gebruik van schuldhulpverlening

De workshop is interactief. De trainer werkt vanuit voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van Grip Schuldhulpverlening. De deelnemers kunnen (vooraf of tijdens de workshop) ook eigen vraagstukken aandragen.