Training mentale weerbaarheid / omgaan met grensoverschrijdend gedrag

Steeds vaker worden medewerkers in hun rechtstreekse contacten met klanten geconfronteerd met lastig gedrag en agressie. Als medewerkers vaak met dit gedrag worden geconfronteerd en daar niet goed mee om kunnen gaan, zal dat gevolgen hebben voor het welbevinden en kunnen zich op den duur klachten ontwikkelen. De training geeft inzicht in hoe een klantgerichte houding in veel gevallen agressie kan voorkomen.

Doel

Het doel van de training is een klantgerichte houding te ontwikkelen en daarnaast te leren tijdens spannende/onverwachte situaties kalm en zelfverzekerd te kunnen blijven handelen. Door een juiste fysieke uitstraling (lichaamstaal, het aannemen van een actieve houding) en duidelijk maken waar de grens ligt, neemt en houdt de medewerker controle over de situatie.

Inhoud

In deze training leren medewerkers, met behoud van eigen stijl, op een zelfbewuste manier lastig gedrag en agressie te voorkomen, te verminderen en ermee om te gaan. In de training hebben we karateprincipes ingebouwd; meer bewustwording van je eigen houding!

Als medewerkers te maken hebben met mensen die niet prettig meewerken, onredelijke eisen stellen of zich zelfs agressief gedragen, hoe weer je je daar dan tegen? Hoe houd je een productieve en ontspannen interactie met deze persoon? Hoe voorkom je bij jezelf ineffectief gedrag of juist de onderpositie?

Alles draait om balans en weerbaarheid. Weerstand kunnen bieden aan bedreigingen en agressie en die vaardigheden bezitten die nodig zijn om de situatie te kunnen hanteren, zijn dan van belang. Het is dan nodig je eigen houding onder de loep te nemen. Dat wil zeggen: meer bewust worden van de wisselwerking tussen je eigen houding en de houding van de ander. Theorie wordt afgewisseld met praktijk. In het middagdeel wordt geoefend met een acteur.

Deze training duurt een dag.

Bekijk alle trainingen